De bibliotheek - Reisverslag uit Golokuati, Ghana van Laura Jong - WaarBenJij.nu De bibliotheek - Reisverslag uit Golokuati, Ghana van Laura Jong - WaarBenJij.nu

De bibliotheek

Blijf op de hoogte en volg Laura

13 Februari 2013 | Ghana, Golokuati

We zijn begonnen met de bibliotheek opknappen. Eerst een dikke laag stof weghalen, al hou je dat hier niet tegen. Er lagen kranten verzameld vanaf het jaar 2000 tot nu, allemaal op volgorde. En dat mag hier absoluut niet weggegooid worden.. Na alle kranten lagen er ook ongeveer nog zn 1000 boeken ofzo, die moesten ook allemaal schoongemaakt worden, gerepareerd moesten worden en in een andere ruimte worden gelegd zodat wij de bibliotheek kunnen opknappen.
Een klein deel van mijn sponsorgeld heb ik al gebruikt voor verf, dat is voor de kasten en de muren. Een jongen van de dovenschool ging met ons mee om verf te gaan kopen in town, ook dat is weer leuk om te zien hoe hij dat allemaal voor elkaar krijgt! Ook een taxi pakken lukt makkelijk voor deze jongen. Hoe hij het doet.. dat kan ik nog niet helemaal bijhouden. Want zo snel heb je de gebarentaal niet onder de knie. Wel is het leuk om te zien hoe dolgraag deze leerlingen ons de gebarentaal willen leren. Eerst beelden ze het uit, dan schrijven ze op wat ze bedoelen, wij moeten het na doen, je zou het gewoon moeten zien, geweldig! Zo leren we beetje bij beetje de gebaren taal. Maar iets vragen of iets proberen uit te leggen aan de studenten is erg moeilijk.
Alle kasten zijn nu geschilderd, de muren zijn geschilderd, met heel veel behulp van die ijverige studenten! Die zijn niet te stoppen. Ik ben nu bezig met een muurtekening van meneer de uil, van de fabeltjeskrant, waar de studenten ook erg leuk op reageren, ookal kennen ze het niet.

Afgelopen maandag zijn er 3 nieuwe studenten in ons huis gekomen, die naar de gehandicapteninstelling gaan. 1 meisje en 2 jongens, hele leuke mensen. Nu wonen we dus voortaan met 6e in het huis, en vanaf 4 maart met 10e!

Ik laat jullie snel weer meer weten over het project!
Als jullie meer foto’s willen zien, die staan op mijn facebook omdat het best wel lang duurt om ze allemaal hier op te plaatsen.

Tot snel!!!

• 13 Februari 2013 - 15:06

Helma Kafoe:

Hoi laura,
    Leuk dat jullie het daar zo mooi opknappen, en die tekening van meneer de uil ziet er leuk uit.
    Wij moesten net op skype met anne ook heel het dovenalfabet nadoen, die jongen was helemaal trots dat wij het nadeden.
    Veel plezier nog daar, en de groetjes aan anne en tess.

Helma

• 13 Februari 2013 - 17:19

Marie- Jose:

Hey Laura,
    Goed bezig daar in Ghana. En leuk dat je een blijvende herrinnering, in de vorm van meneer de Uil, achterlaat. de tijd zal wel snel gaan, wanneer je zo lekker bezig bent. En leuke foto's. Je krijgt een goed beeld, van waar jullie allemaal mee bezig zijn! Groetjes en veel plezier!!!

• 13 Februari 2013 - 23:20

Johanna:

Hoi hoi Lieve laura,
    Wat leuk iedere keer je verslag te lezen en wat een mooie foto's daar alleen al voor zou ik er eens naar toe willen.jullie zijn er goed bezig en wat bijzonder van de kranten, zo heeft ieder zijn eigen ding zie je wel
    Veel wijsheid en plezier en tot het volgende verhaal
    Liefs
    Johanna

• 14 Februari 2013 - 14:52

Jolanda:

Hoi Laura,

Erg leuk die meneer de Uil, zag hem gisteren al op skype. Jullie zien er alle drie heerlijk relaxed uit, leuk om te zien zoals je van alles geniet daar!!!!
    Leuk verhaal weer, fijn dat je mensen op deze manier op de hoogte kunt houden.

Ik zal mar zeggen,tot zeer snel weer!!!!!!!

Liefs
    Jolanda

• 15 Februari 2013 - 15:01

Hilde:

wat een superverhalen! Succes met opknappen. Zijn er nog studenten van andere scholen uit Nederland? Heb je carnaval gemist?