Veeeel te vertellen! - Reisverslag uit Golokuati, Ghana van Laura Jong - WaarBenJij.nu Veeeel te vertellen! - Reisverslag uit Golokuati, Ghana van Laura Jong - WaarBenJij.nu

Veeeel te vertellen!

Blijf op de hoogte en volg Laura

12 Maart 2013 | Ghana, Golokuati

Visite

Hallo allemaal,

Lang niks meer van me gehoord he? In de week dat ik nog een reisverslag wou plaatsen werd ik ziek, dus ik heb er helemaal geen tijd meer voor gehad.
Pff, waar moet ik beginnen? Ik heb nu echt heel erg veel te vertellen..
Het regenseizoen is hier een beetje begonnen nu, en dat wil zeggen, als het regent en onweert, geen stroom! Maar daar zijn we al aan gewend. Ik heb jullie de vorige keer verteld dat het hier veel harder regent als in Nederland. We hebben laatst in de regen gedoucht, en zelfs haren gewassen. Dan kan je na gaan hoe hard het gaat. Op de momenten dat het regent is het ook vaak zo dat we geen water hebben, dus dan wil je na 2 dagen wel even lekker in de regen douchen!!!

En toen was het ein-de-lijk zaterdag! Met al m’n huisgenoten richting Accra om mama, Tijn, Jeanette en Jolanda op te halen van het vliegveld. 2 uur gewacht op het vliegveld omdat ze 1 uur vertraging hadden wat niet aangekondigd was.. en de spanning loopt op…..
Maar wat voelt het goed om weer even iets van thuis te zien! De eerst nacht hebben we in Accra in een hotelletje geslapen, en de volgende dag richting Shai Hills om daar een paar dagen te overnachten en door het Shai Hills park te gaan. We hadden daar een heel erg luxe huisje, en er zat een zwembad bij. Ik moest best wel wennen aan de luxe, en vond dat ook eigenlijk niet leuk. Ook de mensen daar bij het hotel waren anders dan ik gewend ben bij ons op het compound. Bij ons zijn ze allemaal vrolijk, ze zingen en lachen. Bij de hotels is dat anders, deze mensen zijn afstandelijk en chagrijnig.
We hebben erg gelachen met z’n 5e, vooral om de Ghanezen. Vraag je: Can I pay?, krijg je een pen!?
Of je wilt iets bestellen van de kaart, vaak krijg je dan als antwoord, sorry dat hebben we niet. Je kan hier beter vragen: Wat heb je wel? En dan kan je waarschijnlijk kiezen uit 3 dingen..
Na het hotel is Shai Hills zijn we door gegaan naar Ho, daar hadden we weeeeer een hotel met zwembad, weer luxe. Daar heb ik ze de markt laten zien, topdrukte, echt een chaos. Ik kan niet eens uitleggen hoe het daar is, foto’s maken daar kan ook niet, dan vragen de Ghanezen geld omdat ze op de foto staan.. We zijn ook vrij snel daar weg te gaan omdat er zo veel op je af komt, en je bent constant op je tas aan het letten en noem maar op. Vanuit Ho zijn we met de trotro vertrokken richting Kpando, en vanuit Kpando weer met een taxi naar onze woonplaats Golokuati. Daar heb ik ons huis laten zien en kon in me tegelijkertijd voorstellen aan de 4 nieuwe meiden die bij ons zijn komen wonen! Vanuit ons huis zijn we naar een Guesthouse gegaan in Hohoe waar we gingen overnachten, en vanuit daar naar the school for the deaf. Ze vonden het allemaal heel leuk om te zien, is toch helemaal anders, op foto of het echt gezien hebben. Het Guesthouse van die nacht was een beetje apart. Bij binnenkomst stond er een vitrine, met allemaal strings en bh’s erin, wat wij al heel vreemd vonden! Toen we onze kamen binnen kwamen en in de badkamer keken hing er een bordje boven de wc: ‘Please, do not put pads and condoms in the toilet.’ Zoals je dat wel zal begrijpen hadden wij dus al onze twijfels bij dit hotel, maar hebben er erg om gelachen. Tijn is het op een gegeven moment gaan vragen, en wat bleek dus, het was een soort van hoerenkiet. Ook weer erg leuk om dit mee te maken, maar geen pretje om met dat idee te gaan slapen!
Vanuit dit hotel weer terug naar Ho om daar nog een paar dagen te relaxen. Wat is het een bijzondere ervaring om dit stukje Afrika aan hun te laten zien. Ik heb een geweldige week gehad.

Nu vliegt de tijd wel heel snel voorbij, ik zit hier nog maar 2,5 week en dan gaan we al weer naar huis.. conclusie, 2 maanden is veel te kort! Ik wil hier nog zo veel doen, maar de meeste dingen zijn al niet meer haalbaar.
Gisteren heb ik al mijn ingezamelde bh’s uitgedeeld, aan de meiden die ons deze weken heel goed hebben geholpen met de gebarentaal. Ze mochten zelf de bh’s uitkiezen van mij, en wat is dat dan leuk om te zien dat ze echt op maat gaan zoeken! Dus iedereen die bh’s gedoneerd heeft, bij deze heel erg bedankt! Ze zijn er heel erg blij mee. Ook hebben we nog wat speelgoed uitgedeeld bij de kinder garden, en Tess had kleding voor de wat oudere meiden.

Jullie hebben vast gehoord wat er in Tema gebeurd is met de Nederlandse vrijwilligster. Erg triest. Er is schijnbaar een bende actief op motors, die al heel wat toeristen hebben vermoord of verwond. Wij zitten gelukkig ver van Tema af, dus geen paniek!

Anne, Tess en ik gaan waarschijnlijk volgende week vrijdag naar Cape Coast, met z’n 3e daar heen en een paar nachten daar slapen. Bij Cape Coast zie je nog heel veel terug van de slavernij van vroeger, lijkt me dus heel mooi om te zien.

Ik plaats snel weer een verslag!
Een dikke kus vanuit het, nogsteeds, zonnige, warme en sneeuwloze Ghana!

  • 12 Maart 2013 - 15:22

    Marianne:

    Hoi Laura,
    Leuk verslag wederom!
    Ik ben nog steeds niet terug in m'n ritme maaar dat is misschien maar goed ook want ik heb tenslotte nog vakantie. Tess haar moeder was hier vanochted dus de tassen zijn op z'n plaats. Samen hebben we nog wat foto's op facebook gekeken en bijgekletst. ik laat nog weten of skypen donderdag gaat lukken.
    Dikke kus en de groetjes aan de rest van het "studentenhuis".
    Marianne xxx

  • 12 Maart 2013 - 15:24

    Jolanda:

    Hoi Laura,

    Zelfs al ben ik bij jullie geweest is het nog leuk om je verslag te lezen,het is nu allemaal meer herkenbaar voor mij.
    Ook ik heb een geweldige week gehad, en vind het weer heel erg wennen hier.
    Waar wij ons dan toch druk om kunnen maken!!!! Je gaat de boel dan wel heel erg relativeren.
    Via het werk krijgen we zelfs een cursus aangeboden hoe je je handen moet wassen.
    Ja, dan kun je je afvragen: Moet Afrika van ons leren of andersom??????? Hoe voorzichtig kun je zijn!!

    Maar goed, dat je heel tevreden moet zijn met alles wat we hier hebben is een FEIT!!!!!

    Geniet nog van jullie laatste paar weken en heel veel plezier in cape coast.
    Pas goed op jezelf

    Liefs,
    Jolanda

  • 12 Maart 2013 - 20:17

    Bea:

    He laura ,
    Ja we hebben al gehoord hoe leuk het is geweest lekker fijn de visite vanuit nederland de tijd gaat echt snel maak er nog een leuke tijd van
    Groetjes uit uden

  • 12 Maart 2013 - 20:57

    Johanna:

    Lieve laura,

    wat een leuk verslag weeer altijd gezellig om te lezen, wat hebben jullie het leuk en gezellig onderling dat proef ik uit de geweldige verhalen.
    De visite weer weg, was zeker ook wel weer even wennen.
    Heel veel wijsheid de laatste weken en pas goed op jezelf en de mensen om je heen

    liefs
    Johanna

  • 12 Maart 2013 - 21:08

    Miriam:

    Hoi Laura

    Weer zo leuk om te lezen. Had al het een en ander gehoord van Jolanda.
    Geniet nog van je laatste weekjes

    xxx

  • 12 Maart 2013 - 22:08

    Marian:


    Hey Laura

    Heerlijk om weer te lezen over je leven daar en wat fijn dat je een heerlijk weekje hebt gehad met de mensen die je dierbaar zijn.
    Is ook zo fijn als je straks weer thuis bent want dan kunnen zij jou verhalen herkennen zonder dat je al teveel toelichtingen hoeft te geven.
    Stop je rugzak nog voller daar en ......GENIET!!!
    Lieve groetjes Marian

  • 13 Maart 2013 - 09:12

    Hilde:

    He jammer dat het regenseizoen is begonnen. Wij hebben hier nog steeds sneeuw! We hebben het gehoord van d eoverval maar is gelukkig ver weg.
    Geniet met de meiden bij Cape Coast.

  • 13 Maart 2013 - 19:58

    Jolanda:

    hooi loura hoe gaat het met jou daar hoe lang blijf je daar nog en veel sukses en veel plezier
    ik hoop dat je sneen weer naar nederland kont en tot gouw
    groetjes van jolanda van de berk

  • 13 Maart 2013 - 21:58

    Jeanette:

    Hoi Laura,

    Onze week in Ghana bij jou was voor mij onvergetelijk!!!!
    Het feit dat ik je zondagavond sms'te is wel duidelijk hoop ik; ik moest even een teken van je hebben.
    Gelukkig alles oke!!
    Alles heeft voor mij een diepe indruk achter gelaten en elke dag zie ik nog de mooie beelden voor me van alles wat we hebben gezien.
    Het leven in Nederland is zoveel anders maar ik ga proberen om wat vast te houden van wat ik bij jullie heb gezien en geleerd..
    Mijn buikspieren zijn weer hersteld na al dat lachen het was top.

    Geniet en leer nog van alles wat je ziet en tegenkomt.
    Go with the flow!!!!!!!!!!!!
    Take care!

    Oh ja en als die broek niet meer lukt geen paniek gaan we gewoon een keertje terug..

    Kus van je trotse tante

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Golokuati

Ghana

Stage in Ghana

Recente Reisverslagen:

24 Maart 2013

Afscheid en Cape Coast

20 Maart 2013

Voor mijn lieve sponsoren

18 Maart 2013

Laatste weekendje ''thuis''

12 Maart 2013

Veeeel te vertellen!

25 Februari 2013

Opening bibliotheek en weekend
Laura

Actief sinds 06 Okt. 2012
Verslag gelezen: 369
Totaal aantal bezoekers 11430

Voorgaande reizen:

27 Januari 2013 - 27 Maart 2013

Ghana

Landen bezocht: