Week 1 - Reisverslag uit Gilze, Nederland van Laura Jong - WaarBenJij.nu Week 1 - Reisverslag uit Gilze, Nederland van Laura Jong - WaarBenJij.nu

Week 1

Blijf op de hoogte en volg Laura

05 Februari 2013 | Nederland, Gilze

29 Januari
Vanochtend toen we wakker werden was het maar de vraag of we water hadden. En gelukkig, en komt een pisstraaltje uit de douchekop! En ijskoud, maar heeeeeeerlijk! Snel je haren wassen in de hoop dat er nog water is om het uit te spoelen, zo werkt het hier gewoon.
We zijn vanmiddag naar de markt geweest. Heel indrukwekkend om te zien. Het is er super druk, en overal lopen vrouwen met manden op hun hoofd om dingen te verkopen. Echt geweldig om te zien. We hebben daar wat fruit gekocht, en Jam, dat is een soort van aardappel die je kan bakken, koken, frituren en pure van kan maken.
Het is hier totaal niet duur. Voor 1 ananas betaal je hier 1 Ghanese cedi, dat is €0,40. En dat betaal je ook voor tomaten en komkommer.

En nog een hele leuke mededeling gehad van mama, ze komt samen met Jeanette, 2 tot 9 maart hier heen!! Samen met Tijn en Jolanda maar daarvan wist ik al dat ze kwamen. Wat geweldig om hun dit te laten zien, ik vind Ghana nu al geweldig en ik ben er pas een paar dagen!

31 jan.
Vandaag zijn we op eigen houtje naar de markt in Kpando gegaan, zelf een taxi aangehouden, wat we een hele prestatie vonden. We zaten met z’n 3e in de taxi en nog een andere Ghanees. Dus de taxi ging gelijk rijden want als de taxi hier niet vol zit, wacht hij tot deze vol zit.. Toen we onderweg waren stopte de taxi ineens, en wij wisten niet wat er aan de hand was. Wat bleek nou, er moesten nog 2 mensen mee, een man en een vrouw met een babytje. Zo werkt het hier gewoon, hoe voller hoe beter! Op de passagiersstoel zaten 2 mannen, en wij achterin samen met die vrouw en haar baby. Wij moesten hier erg om lachen, maar de Ghanezen snappen niet dat dit raar is voor ons!

1 feb.
We hadden met Nell afgesproken om vandaag mee te gaan naar het ziekenhuis in Anfoega. Er kwamen 4 nieuwe studenten aan vanuit Nederland. Weer veel gewacht, wat alle taxi’s komen hier te laat. Eenmaal aangekomen bij het ziekenhuis kregen we een rondleiding.
Als eerste zijn we gaan kijken bij de vrouwenafdeling. Heel indrukwekkend, krakkemikkige bedjes. En zelfgemaakte infuuspalen. Hier liggen vrouwen die echt ziek zijn, wat ze hebben dat werd niet verteld. Ook zijn we gaan kijken bij de verloskamer, waar die lieve zwarte kindjes worden geboren. Tja wat valt daar over te zeggen… voor hun begrippen ziet het er goed uit, maar wij zouden denken, moet ik hier gaan bevallen??? De bedden zien er niet uit, en de steunen voor je voeten.. tja dat lijkt me ook niet echt comfortabel. Maar hier zijn ze ongelofelijk trots op hun meubilair en apparatuur.
We hebben ook de scan voor de echo gezien, dit kamertje zag er dan weer wel heel goed uit en het apparatuur ook. Dit komt ook bijna allemaal uit Nederland!!!
Daarna gingen we bij het lab kijken, waar ze ook alleen maar apparatuur uit Nederland hebben staan.

Het is hier feestweekend, het eerste weekend van de maand is, en dat betekend dat hier in deze omgeving nu iedereen die dood is, begraven word. Dat is maar 1 keer in de maand en het is een heel groot feest! Alle mensen zijn rood/zwart gekleed, prachtig om te zien. Ze vieren dan het leven wat de doden hebben gehad. Vind ik zelf een heel mooi iets! De mensen hier gaan feesten, ze maken muziek, zingen, dansen en zijn allemaal super vrolijk! Een hele stoet komt er voorbij, auto’s met een laadbak helemaal vol geladen met mensen, misschien wel 20 mensen! Nu ik dit typ is het al 22.00 en het is nogsteeds volop feest, en dit gaat zo het hele weekend door, tot zondag middag.

En tenslotte is het vandaag mn verjaardag, nouja jarig voel ik me natuurlijk niet! We hebben gisteren wel cake gekocht, en gaan straks nog een wijntje halen zodat we het vanavond een beetje kunnen vieren!
En gelukkig, hebben we internet op stage! Zijn daar zo blij mee, na werktijd kan ik jullie dus allemaal op de hoogte blijven houden!

Liefs Laura

• 05 Februari 2013 - 13:03

Jeanette:

Hi Laura,

Congratulatons!!!

hiep hiep hiep..... gefeliciteerd met je verjaardag.
    Nog eens wat anders om jarig te zijn in en ander continent.

Wat een prachtig verslag en wouw leuke foto's....
    Ik kan niet meer wachten om het allemaal met jullie te gaan beleven.

Laura tussen het schrijven van deze twee alineas heb ik net jou Thijn gesproken.
    Ik belde hem toen het niet gelegen kwam en nu had hij pauze.
    Ik en zo trots op jullie 2en, jij die daar volop geniet en alle indrukken in je opneemt en
    Thijn die hier in kikkerland echt aaaapetrots is op jouw.
    Super stelletje!!!!

Dinsdag gaan we een visum aanvragen met z,n 4en.
    Ik heb de malarone al klaar liggen en een stijve spier van de prikjes van gister.
    Kan me niks schelen kan niet wachten om te vertrekken!!

Ik hoop dat je vanavond een lekker afrikaans drog wijntje kunt drinken.
    Alvast proost...op een onvergetelijke tijd in Ghana..

Tot snel blanke scheet,

Kus Jeanette

• 05 Februari 2013 - 13:26

Babette Gonsalves:

Hoi Laura
    Proficiat met je verjaardag. Leuk om jou veslagen ook te lezen. Jullie maken wel veel mee zeg. Super gewoon. Fijn dat jullie ook eindelijk een plek hebben waar je kan internetten. Veel plezier nog en zorg goed voor elkaar
    Groetjes Babette

• 05 Februari 2013 - 22:28

Roos Klaassen:

geweldig dat je dit doet ....en zo super enthousiast bent..
    Hoorde van je moeder dat je daar nu zit.
    Geniet ervan meid.

En gefeliciteerd met je verjaardag

Gr Roos

• 10 Februari 2013 - 15:17

Marie- Jose:

Hoi Laura,
    Ontzettend leuk om jouw verslagen te lezen. Kan niet wachten om ze ook van jou zelf te horen.
    Heel veel plezier daar en ik kijk uit naar je volgende verslag.
    Groetjes, Marie- Jose